MIT czy PRAWDA : Czy marchewka jest zdrowa na oczy?

„Jedz marchewki, są dobre dla twoich oczu!” 

to starożytna mądrość, która towarzyszy nam od dzieciństwa. Ale czy naprawdę widzisz lepiej, jeśli jesz dużo marchewek?

Marchewki są bogate w beta-karoten, który w naszych ciałach przekształca się w witaminę A. A ta witamina A jest niezbędna do metabolicznej funkcji oka.

Brak witaminy A prowadzi do ślepoty nocnej, a następnie odwodnienia i blizn na rogówce. W Europie poważny niedobór witaminy A występuje na szczęście bardzo rzadko. W krajach rozwijających się jest to nadal jedna z głównych przyczyn ślepoty i jest również znana jako ślepota w dzieciństwie.

Mam słaby wzrok, czy jak będę jeść bardzo dużo marchwi to się naprawi? 

Niestety, odpowiedź brzmi: nie. Ponieważ organizm przetwarza tylko tyle beta-karotenu w witaminę A, ile potrzebuje dla zdrowia siatkówki, wzrok nie poprawi się przez nadmierną ilość witaminy A.

Ale: Żółte i pomarańczowe buraki zawierają nie tylko witaminy, ale również ważne dla oczu witaminę C oraz luteinę. Luteina jest również zaangażowany w metabolizm siatkówki i jest stosowany w zapobieganiu zwapnienia siatkówki (AMD). Witamina C odgrywa ważną rolę w profilaktyce zaćmy.

Ale jeśli nie lubisz marchewki, nie musisz martwić się o ryzyko utraty wzroku. Beta-karoten (lub witamina A) jest również zawarty w dyni, maśle lub szpinaku. Luteina w prawie wszystkich zielonych warzywach i ziołach, takich jak jarmuż, szpinak, brokuły lub pietruszka.

By the way, zdecydowanie najwyższe stężenie witaminy A zawiera olej z wątroby dorsza 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *